mandag den 30. januar 2012

30/1-12 Vejen til Paihia

Jeg tog idag afsted fra Thames fra morgenstunden – kl. 8. Turen idag er lidt af en køretur på omkring 5 timer plus det løse til oplevelser på vejen op til Paihia. Motelmutter mente jeg skulle prøve at ramme Auckland inden kl. 10, for at undgå ferietrafikken. Det er idag også en helligdag og Auckland fejrer fødselsdag, så der måtte forventes meget trafik omkring byen. Det gik nu meget godt, men jo der var trafik omkring Auckland. Så det var bare at holde koncentrationen, holde farten og fortsætte mod nord.
Ved Silverdale kørte jeg af motorvejen, dels fordi det nu kostede at køre på denne rundt om Orewa. Oge jeg trængte også til at strække benene lidt efter de første 150 km. Jeg gjorde stop i Orewa ved søen. Her var der både god udsigt og toiletter.
DSC09848
Efter stoppet kørte jeg videre til Whangarei, men fordi det er helligdag, så er mange butikker lukket idag. Men på havne promenaden er der jo altid liv og åbent, så jeg kiggede forbi og fik en kop kaffe, inden jeg fortsatte videre op imod nord. Efter Whangarei holdt jeg ind ved Waro Limestone Reservation (Kalkstens formationer fra fjern istid).
DSC09866             DSC09870DSC09884
Ca. 20 km før min destination stoppede jeg ved Kawiti Glowworm Caves (Grotte med lysende orm) og fik en guidet rundtur i grotten. Der måtte naturligvis ikke tages billeder derinde, men det var flot derinde, og ormene glimtede som et stjernehav i grotten.
Kawiti Caves  DSC09909  DSC09910
Vel fremme i Paihia – har kørt 375 km, har jeg været nede på havnen og høre afgangstidspunktet for min sejltur imorgen, hvor jeg forhåbentlig komme ud at svømme med delfiner. Jeg har her til aften været på kinesisk restaurant.DSC09942
Efter en udsøgt buffet og en kold øl, gik jeg en tur ned på havnen, og her så jeg nedenstående fisk, som var blevet fanget i bugten idag på ca. 200 meters dybde, med en næsten almindelig fiskestang. Fisken er en  “Stribet Marlin” på 190 Kg.
190 kg Stribet Marlin  DSC09953  DSC09952