mandag den 23. januar 2012

23/1-12 Whakapapa Village & View from Air

Vi skulle ikke så langt idag, vi kørte i bus i ca. 10 minutter. Vi blev delt i 2 hold, for at få mest muligt ud af gåturen ind til Tawhai Fall. Her er der optaget en scene i Ringenes Herre. Det var her Golum sad ved søen. Turen derind tog kun 20 minutter, det var rigtig flot og vi fik en masse information omkring blomsterne og planterne i regionen af vores Mauri guide Tom.
DSC08298  DSC08318
Så gik turen videre op til Turistcenteret hvor første fik en kort introduktion til Mauri kulturen og lidt om hvad bjergene i Tongariro Nationalpark betyder for den stamme som bor i området. Vi så også en lille film om vulkaner og om skabelsen af New Zealand.
Efter en times tid på turistcenteret, skulle vi op til det alpine ski område, hvor der også er optaget nogle scener til Ringenes Herre. Fra her var der udsigt til Mount Doom, og vi gik en tur op til skrænterne hvor filmen var optaget. Det blæste en halv pelikan fra syd, men vi var klædt på til turen – det havde også sneet i nat. Vi skulle også have været med stoleliften op i 2000 mtr.s højde, men denne hvar lukket på grund af den kraftige vind. På toppen blæste det 65 km/t. Vi spiste vores medbragte frokost på restauranten ved stoleliften.
DSC08401 DSC08408DSC08407
Efter en god frokost skulle vi på en lille gåtur på omkring 6 km til endnu et vandfald. Turen var meget smuk og der var meget at se på undervejs. Runden omkring vandfaldet tog godt 2 timer. Da jeg kom tilbage til bussen blev jeg kørt til Mountain Air – en lille lufthavn. Jeg havde nemlig bestilt en tur henover vulkanerne i flyvemaskine. vi var 5 i maskinen, og jeg sad som Co-Pilot. Vi kom op i 10800 fods højde og kunne se vulkan kraterne og også vulkansøerne. En rigtig fantastisk oplevelse.
DSC08523 DSC08576DSC08579 DSC08619
Da jeg kom tilbage til hotellet, var den udendørs spa-pool klar, så jeg var nødt til at hoppe en tur i det varme vand og få lidt velfortjent massage.