lørdag den 21. januar 2012

20/1-12 Abel Tasman National Park

Lige da vi alle var klar til at tage afsted ud til Abel Tasman, ville vores bus ikke starte. Stille og roligt fik Lone & Ewan bestilt en anden bus, sådan at vi kunne komme afsted uden alt for stor forsinkelse. Det viste sig senere at det var bussens starter som var defekt.
Undervejs i vores ‘Nye’ bus – lidt af en skrammelkasse, blev vi delt i 2 hold. Jeg kom på hold 1, som skulle sejle ud og gå hjem. Hold 2 skulle starte med at vandre 12,4 km ud til Anchorage i Torrent Bay. Turen ud til Kaiterteri gik igennem mange frugtplantager, hvor der belv dyrket: Æbler, pærer, hummel og mange andre dejle grøntsager og frugter.
I Kaiteriteri blev vi læsset af bussen, og  vandre holdet fortsatte med bussen til Marahau. På stranden lå vores båd – Sea Shuttle, vi skulle bare gå ombord, og gerne tage noget af grejet i hånden. Sejlturen ud til Achorage, var utrolig flot. Vi sejle langs kysten, og kom blandt forbi Split-Rock.
 DSC07756  DSC07748
Vel fremme i Achorage hoppede vi af båden og gik op på stranden. Guiderne gav os en briefing om kunsten at komme ind og ud af en kajak, og så kom vi i vandet i vores fine gule kajakker. Jeg sejlede sammen med Lone, hun var styrmand og jeg sad foran på 1. klasse og kunne tage billeder. Vi sejlede ind i noget lavt vand, hvor man kunne sejle op ad en flod til Cleopatras Pool. Vi så en Stingray (Rokke) i vandet, som må anslåes til at være omkring 1 meter dybt. Da vi komme længere ind i bugten blev det meget lavvande. Vi gjorde et stop og lyttede til lyden af af regnskov og Bell Birds. Ude i Torrent Bay sejlede vi om til  Te Pukatea Bay, og kom ud at strække benene lidt, men også for at få en dukkert i det dejle azurblå vand. Dejlig med en svømmetur. Vi sejlede tilbage til Achorage for at få vores frokost.
IMG_0771  IMG_0843
Frokosten var en sandvich, juice, Kaffe/The og kage. Da vi havde spist vores frokost, kom hold 2 vandrende og de skulle så også have frokost. De fortalte at det havde været en hård gåtur.
Min gruppe begynte at vandre imod Marahau. De første 20 minutter gik det kun opad, men LOne indlagde nogle fotostop på vej op, så alle kunne nyde udsigten men også få luften tilbage. Skal lige fortælle at temperaturen var omkring 30 grader. Udsigten på vej op var  helt fantastisk. Efter denne opstigning kom vi over på den anden side af bjerget og kunne nu se Adele Island, hvilken vi kunne se det meste af vejen hjem. Efter et par kilometre kom vi ind i regnskoven og dermed kom der også lidt skygge.
I regnskoven, som var ret tør på dette tidspunkt, så vi mange bregner, mosarter og andet planteliv. Det var utroligt flot og vi kom da også forbi enkelte små vandfald. Vi havde god fart på, men vi var 3 mænd som havde en tendens til at falde lidt tilbage i gruppen og hænge efter. Dette skyldes helt op holdent at vi skulle tage alle de rigtige billeder. Men på et tidspunkt måtte jeg dog sige til mig selv at nu havde jeg vist billeder nok af regnskoven. Der belv taget mange fine billeder og video på denne vandretur.
DSC07886  DSC07830 DSC07842DSC07816
Da vi nåede til vejs ende efter 4 timer & 5 minutter, så stod bussen klar (Ewans Bus). På vej ombord tog stort set alle en øl, det hvade vi fortjent. Vi ankom til hotellet omkring kl. 8, der var aftensmad i restauranten efter et kort bad.
Tak for en fantastisk oplevelse.