søndag den 29. januar 2012

29/1-12 Whitianga

Morgenstund har guld i mund…. men noget var galt, solen ville ikke rigtig komme frem. Temperaturen fejlede dog ikke spor her til morgen, omkring 23 gr. Efter en skålfuld cornflakes drog jeg imod Whitianga. Var der mange sving igår, så må jeg sig der var flere idag. Efter 2 timers kørsel var jeg fremme i Whitianga og havde tilbagelagt 83 km.
Jeg steg ombord på min båd med skipper Steve fra Cave Cruize Adventures. Der var næsten fyldt op på båden – 9 ud af 10 pladser. Vi sejlede ud i Mercury Bay og ned af kysten imod Cathedral cove og andre flotte områder langs kysten. Vi kom ind i flere grotter og blowholes som det kun er muligt at tilgå fra havsiden. Vi var inde i en stor grotte, hvor der svømmede mange “Blue Mau Mau (Blå grottefisk) rundt og der var også en fantastisk akustik i denne grotte. Efter dette kantede vi os ind igennem en tunnel og endte i et kæmpe Blowhole med udsigt til himlen. Herefter gik turen tilbage til havnen, dog med et badestop undervejs i Gemstone Bay.
DSC09673 DSC09726 DSC09703
Tilbage på havnen gik jeg på cafe og fik en let frokost og en kop Chai te. Efter frokosten kørte jeg ned til Hahei, jeg ville nemlig gerne se Cathedral Cove fra landsiden også. Samtidig var det også en god mulighed for at få rør benene list. Man går nemlig fra P-Pladsen, 40 minutter. Så er man fremme ved Cathedral Cove. Rigtig mange mennesker her idag (Søndag og sidste skoleferiedag). Men det var utroligt smukt og jeg gik også igennem passagen. Efter en kort badetur gik jeg tilbage til bilen.
DSC09766
Turen hjem skulle gå via “Road 309” – Vejen fik dette navn, fordi at det i gamle dage to 3 timer & 9 minutter at køre fra Whitianga til Coromandel Town i hestevogn. Havde egentlig troet at det var en asfaltvej, men det er kun enkelte steder at der er asfalt på den 20 km lange vej. Turen var alligevel en oplevelse, og enkelte steder var den også utrolig smal. Det lod nu ikke de lokale sænke hastigheden. Jeg stoppede ved Waterworks Coromandel, som er aktiviteter styret af vand.
DSC09813 Waterworks Coromandel