mandag den 16. januar 2012

14/1-12 Arrowtown & Gibbston Valley

Dejlig med en solskinbetonet morgen. Alting er flottere når solen skinner. Vi startede dagen med en køretur ud til Arrowtown. Arrowtown er en guldgraverby, det var here at det hele startede for 150 år siden. Hele byen er opbygget med facader fra dengang, så det er en ret flot hovedgade. Vi så også der hvor de kinesiske gæstearbejdere boede i Arrowtown, ikke just luksusboliger.
DSC06546 DSC06547
Efter rundvisning på Museum og i den kinesiske bydel, havde vi mulighed for at gå lidt rundt i byen på egen hånd, og nogle valgte at shoppe lidt og jeg tog mig en kop kaffe. Vi måtte nemlig ikke spise noget, idet vi skulle videre ud til Peregrine Vingård og have autentisk frokost. Frokosten var blevet gjort klar af vores 2 lokalguider, hvor André er kendt fra rollen som Frodo (Hobitten i Ringenes Herre). Vores anden guide er filmproducent i Queenstown.
DSC06554 DSC06561
På vingården, som har fået prisen for verdens bedste rødvin i 2010, fik vi frokost bestående af: Zealandsk rugbrød, skinke, spegepølse, 4 slags ost, frugt og relish. Ti maden fik vi en vinsmagning på 3 hvidvine og den berømte rødvin. Jeg ved ikke meget om vin, men jeg syntes bedst om deres Sauvignon hvidvin. Efter frokosten fik vi en rundvisning på vingården – behind the scenes. Det var meget interessant at se denne lille vingård som kun producerer omkring 30.000 – 35.000 flasker vin om året.
DSC06608  DSC06618
Så gik turen ind forbi Gibbston Valley Mejeri, hvor vi kunne købe noget af det ost vi havde smagt til frokost. Der er bare lige det at ost er svimlende dyrt her i landet. En hel ost, svarende til omkring 3 kg koster kr. 500.-. Der var også mulighed for at købe souvenirs og honning i butikken.
Da vi kom i bussen igen, spurgte Lone enn sidste gang om der var nogle som ville Bungy Jumpe, men ingen meldte sig. Men vi kørte vi til Kawarau River og kiggede lidt på de unge mennesker som kastede sig ud fra broen. Bungy Jump her er kun 43 meter, men lidt længere ude i dalen kan man springe fra en gondol i 138 meters højde. Vi så enkelte som havde valgt Head Dip (Hoved dyp), så de fik både et spring og en hårvask.
IMG_0003  IMG_0002
Iaften tog vi med gondol op til Skyline Restaurant på toppen af Queenstown. Vi fik muligheden for at komme ud  at køre Luge – smål enmands gokarts – ned af bjerget på 2 forskellige baner, den første var let, mens den anden var en smule mere udfordrene. Jeg tog begge ture. Efter denne milde form for motion, skulle vi spise i Skyline Restauranten. Lone havde fået 1. klasses pladser til os, helt ude ved vinduet, med kanon udsigt over Queenstown og bjergene omkring søen.