fredag den 22. november 2013

21/11 Shamanen på Napo River

Vi skulle idag have morgenmad kl. 7:30, og være klar ved bussen 1 time senere, med gummistøvler på. Efter en kort køretur i bussen, kom vi til Misualli, hvor vores både ventede. Vi skal nemlig op ad Napo River (Napo floden) – en bflod til Amazonas floden. Vi blev delt på 2 både, og skulle sidde 2 og 2. Efter 10 minutters sejlads havde vi første stop. Vi var kommet til en lille landsby, hvor der bor 133 mennekser fordelt på 33 familier. Der var mange unge piger med børn på armene, og det er meget normalt at de får børn fra de er 12-14 år. De går så i skole om formiddagen og en lokal nonne lærer dem og forældre rollen.

DSC07349 DSC07359 DSC07365

I landsbyen fik vi ien demonstration af deres danse og vi fik set shamanen. Efter denne lille demo, gik vi over til skolen, hvor de store børn fik undervisning.Vi havde nogle godteposer med, indeholdende malerbøger, tusch og balloner. De vakte stor glæde. Så fik vi lige lidt tid til at går rundt i byen, og jeg havde en aftale med Shamanen, om en udrenselse af mine onde ånder. Dette kostede 1 dollar og var rigtigt sjovt at opleve, om det virker kan i jo bedømme når jeg igen er i Danmark.

DSC07376 DSC07379 DSC07387

Så gik vi op til den anden skole, hvor de små børn fik undervisning, og de fik naturligvis også en godtepose. De kvitterede med en sang på deres lokale dialekt. så syntes vi også vi ville synge for dem, så det blev Mester Jakob – den kunne de li. Så gik vi hen på det lokale torv, hvor vi kunne prøve et pusterør, jeg ramte pinden men ikke målet. Der var også en købmand og en souvenirbutik.

Herfra gik turen videre op ad floden, og der var mange farer på vores vej – strømfald og lavvande. Vi sejlede ca. 35 km og kom frem til Amazonica, som er et dyre rescue center. Vi var lige kommet op til indgangen, så stod det ned i stænger i en halv times tid. Vi ventede til det værste var ovre, inden vi deltes i 2 hold, og fik en guidet rundtur i centeret, som minder lidt om en zoologisk have i junglen. Her får de skadede dyr fra mange steder, det kunne være folk der har haft dem som kæledyr, trafikramte, dyr der har parasitter og andre sygdomme og dyr der bliver taget i tolden. Formålet er at få 1/3 af dyrene tilbage til junglen. Vores guide på stedet var fra Schweiz og arbejder der på frivillig basis – opholdet kan variere fra 1-6 måneder. Vi så mange forskellige dyr, blandt andet:  Edderkoppe aber, Chimpanser, Tukaner, Tapir, Vildsvin og Papagøjer.

DSC07470 DSC07491 DSC07499

Efter denne rundvisning var klokken ved blive 3, og vi havde stadig ikke fået frokost, men det var der tænkt på. Så vi sejlede 10 minutter ned ad floden, og fandt en sandtunge. Bådene blev fortøjret og vi tog bænkene fra båden med ind på stranden. Efter at alle havde fået en plads, kom guiderne med varm mad. Vi fik en risret med hakket oksekød, og dertil friskbagte boller og et glas saftevand. Desserten var en mandarin.

Så gik turen hjem over igen, og undervejs gjorde vi et lille stop ved et færgeleje, hvor det var muligt at få en is, og benytte ders toiletter. Så efter 20 minutters holt sejlede vi hjem. Vi var ved hotellet igen kl. 18. Så det har været en lang og oplevelsesrig dag igen. Vi skal spise aftensmad kl. 19:30, og sal formentlig have 4 retter.