fredag den 21. september 2012

21/9 Khao Luang & Phra Nakhon Khiri

Det har regnet hele natten og også lidt her i formiddag, så luftfugtigheden er høj, anslået 95-98%, og så er det meget varmt også. Det skulle blive en af de varmeste dage – netop idag. Der skulle ske lidt mere end blot at flade den ved stranden idag. Udflugter er der ikke mange af på en fredag, så det blev en rigtig turist tur i taxa. Jeg hyrede en vogn der skulle køre mig 60 km nordpå til Phetchaburi. Det ville koste 1500 Baht og så ville taxien vente på mig ved destinationen. Så jeg tog afsted og 1 times tid senere ankom jeg til Khao Luang Cave Temple (Grotte tempel). Det vrimlede med Makakaber, der tiggede om mad. Jeg gik op til grotte indgangen, uden at købe mad til de tiggende aber.

Et eventyr er blevet fortalt i århundreder til folket i Phetchaburi, der fortæller at indgangen til grotten er en portal til en by i en anden verden, hvor indbyggerne kun er unge Jomfruer. Jeg mødte ingen unge smukke jomfruer i grotten.

DSC02299 DSC02278 DSC02276

Indgangen til grotten var meget stejl med høje trin – 30 meter ned. I den foreste del af grotten står der enkelte små Buddha figurer på en lang række. Men når man så går længere ind, mødes man af en solstråle, som skinner ned igennem et hul i grottens loft. Det var utroligt flot, og gav også et fantastisk lys i grotten, i denne store grotte er der også en stor siddende Buddha. Jeg gik videre ind forbi en liggende Buddha iklædt stof, tror det skulle symbolisere en sovende Buddha. I næste grotte var der mange stalakitter og igen rigtig mange Buddha figurer. Der er ialt 5 grotter med ialt 170 statuer. I den sidste grotte er der en trappe op, men det er ikke udgangen, men derimod indgangen for munkene.

DSC02267  DSC02290  DSC02301

Efter at være kommet op af grotten igen,gik jeg lidt rundt og så på Makakaberne, som nu var faldet lidt til ro. Jeg fandt min taxa på P-Pladsen og vi kørte ind til byen Petchaburi. Jeg blev sat af ved Kabelbanen op til Phra Nakhon Khiri. Efter en kort tur med kabelbanen, kom jeg til det Kongens gamle sommerpalads, som idag er omdannet til museum. Møbleringen er stadig som dengang.  Der er en fin udsigt oppe fra paladset. Jeg måtte desværre ikke tage fotos indenfor i paladset.

DSC02313 DSC02326 DSC02321

Så gik turen hjem til Hua Hin. Efter at have skiftet til strandtøj, gik jeg ned til stranden og fandt mig en ledig palme. Så resten af eftermiddagen blev brugt i selskab med havet, stranden, sælgere og en iskold øl. Sidst på eftermiddagen kom frugtsælgeren forbi, og nu var der Happy Hour = Halv pris. jeg jeg fik 2 mango i skiver + 2 ananas i skiver for kun 100 Baht, ca. 20 kroner.

    IMG_0989   IMG_0996

Har hertil aften været ude at spise noget godt mad. Fik for 120 kroner følgende: 4 Jumfruhummere med tilhørende ris og hvidløgsbrød, og dertil en stor Singha Øl. Det findes vist ikke til samme pris i Danmark. Efter denne overdådige middag tog jeg en Tuktuk ud til Cicada Market lidt syd for Hua Hin. Der var live musik, og et stort marked med varer i en bedre kvalitet end den jeg normalt ser på de thailandske markeder. Stort hyggeligt marked.

Imorgen er så store pakke dag. Jeg skal tjekke ud fra hotellet kl. 12, men skal blive i Hua Hin indtil kl. 18, hvor vi bliver hentet og kørt til lufthavnen i Bangkok.