søndag den 20. januar 2013

20/1 Tongariro Crossing

Turen blev skubbet frem til kl. 8 pga det regnede lidt fra morgenstunden. Men vi kom da afsted, der var 16 gæster med på turen. Alle var fra morgenstunden godt påklædt. Da vi gik ind imod bjergkammen, klarede vejret op, og solen tittede frem fra skyerne. Vi havde en god opstigning ad Djævlens Trappetrin, det tog 1 time at gå til sydkrateret. Undervejs drejede vi væk fra den normale sti, og så en kæmpe sten fra udbrudet i år 240.
Efter en gåtur igennem sydkrateret, fik vi frokost. Herefter gik turen op til toppen af Tongariro. Alle kom op, og nød udsigten ned til Emerald Lakes. På grund af det nuværende udbrud på bagsiden af Tongariro, kunne vi ikke gå videre. Så vi tog en masse billeder, og vendte så om igen.
Da vi kom ned til kraterkanten, blev vi tilbudt at gå over på den anden side af det Røde krater. Det skulle jeg da naturligvis opleve, så vi gik over langs den smalle sti til toppen af det Røde krater.
Vi gik alle ned samme vej vi kom op på bjerget, og efter knap 9 timer havde vi gået 19 km og forceret 811 højdemeter.