lørdag den 11. september 2010

Twin Falls, Ubirr & Jabiru Festival

DSC03271 9/9: Nourlangie. Vi tog afsted fra Darwin torsdag morgen omkring kl. 8, og kørte ud til Kakadu. Første stop var ved Aurora Resort, hvor vi gik en tur ned til Anggardabal Billabong, ruten kaldes Gungarre Walk og er omkring 3,6 km. Det tog omkring 1½ time og det var begyndt at blive varmt, det skulle blive ca. 38 grader herude idag.

DSC03284 Efter denne lile gåtur, tog vi videre til Mamukala Bird Hide, hvor en masse vilde gæs kommer for at yngle, der kommer i hele Kakadu omkring 1 million gæs hvert år. Vi blev der lidt tid, og kiggede ud over denne billabong, og nød at se på fuglene.

Så gik turen ind til Jabiru, vi skulle finde noget at spise, så vi kiggede ind forbi den lokale bager. Jeg fik et stykke pizza og en juice.

DSC03306 Så vi kørte til Nourlangie Rock. Det helt speciele ved Nourlangie er de mange aboriginal malerier (RockArt) rundt på klipperne, som er over 20.000 år gamle. Vi gik også op til Gun-Warddehwardde, som er et udsigtspunkt. Sikken en udsigt over Kakadu.

Så var tiden kommet til at køre tilbage til Jabiru, som basalt set kun eksisterer som by på grund af Ranger Minen udenfor byen. I minen bryder de uran U308, ca. 5000 T per år. Vi skulle overnatte i Jabiru hos Brent’s svigerdatter. Vi tog dog først en tur i det lokale poolområde, egentlig dejligt med en svømmetur ovenpå en varm dag ved Nourlangie. Vi spiste aftensmad i den lokale Social Club, jeg fik et lækkert måltid bestående af Kængurufilet med salat og hvidløgsbrød.

IMG_0648 10/9: Twin Falls & Jim Jim Gorge. Jeg blev samlet op ved Krokodille Hotellet i Jabiru kl. 6.45, idet jeg idag skulle på 4WD tur ud i det indre af Kakadu. Vi var 13 eventyrlystne personer på bussen. Køreturen derud tager omkring 2 timer, hvoraf de sidste 10 km er på en rigtig offroad 4WD track. Undervejs til Twin Falls skulle vi krydse en flod, hvor vandstanden var ½ meter. Fra parkeringspladsen var der først en lille gåtur, og dernæst skulle vi sejle med en flodpram op igennem Twin Falls Gorge. Dette er  indført i 2004 idet man havde spottet 7 krokodiller i gorgen. IMG_0646Man har dog fanget 2 af dem, men ved ikke med sikkerhed om de sidste 5 er blevet til flere eller om de er forsvundet, der er dog stadig sat fælder op med griseben som madding. Førhen gik man blot igennem vandet eller svømmede derhen. Efter at vi kom af båden, skulle der tilbagelægges yderligere 400 meter. Det var meget fristende at hoppe i vandet, idet der er en hvid sandstrand ved Twin Falls.

IMG_0688 Efter en times tid ved Twin Falls, begyndte sulten at melde sig hos de fleste, men vi måtte vente lidt endnu inden vi kunne spise frokost. Vi skulle først køre til Jim Jim Gorge, og dernæst vandre de første 300 meter ind. Det lød egentlig som en let spadserertur, men det var det bestemt ikke. Vi nåede frem og vores Guide John gik igang med at forberede vores frokost, som var “make IMG_0706 your own sandvich”. Meget lækkert. Efter en kort frokost pause gik nogle af os videre ind i Jim Jim Gorge, dels for at se det hele, men også for at få en svømmetur i den ploungepool som er der hvor vandfaldet normalt er. Vandfaldet er kun aktiv i regntiden fra Januar til Juni. Gåturen derind er kun omkring 900 meter, men det tager omkring en time. Stien er på store sten. Det var dog utrolig lækkert at komme derind. Sandet var enormt varmt, faktisk så var jeg nødt til at have sko på i sandet. Vandet var omkring 30 grader, med en masse småfisk i, men ingen krodkodiller.

DSC03380Da jeg  kom tilbage til Jabiru hentede Susanne, Brent og Cassandra mig, og vi kørte ud til Merl Campingplads tæt på Ubirr Rock. Vi satte teltene op, og fik os indrettet med madrasser og puder. Susanne & Brent i et telt og Cassandra og jeg i det andet. Ved ottetiden skulle vi se et slideshow på pladsen om saltvandskrokodillen, fortalt af en lokal Kakadu Ranger. Herefter var det godnat tid.

DSC03404 11/9: Ubirr & Jabiru Festival. Vi stod tidligt op til lyden af fugle, dingoer og moskitoer. Vi pakkede lejren ned, og tog ind til den lokale cafe “Borderstore” på grænsen til det hellige Arnhemland. Efter en Latte og en sandwich, kørte vi op til Ubirr Rock og så en masse DSC03416 RockArt og nogle RockWallabies og en enkelt Woolabie. Ved det store Shelter var der en Kakadu Ranger som fortalte historien om dette store maleri, som omhandler de mange forskellige dyr de spiste dengang, en slags madleksikon. Vi gik også op til det store udsigtspunkt, som faktisk er oppe på toppen af Ubirr Rock.

DSC03346 DSC03429 DSC03433

Vi kørte tilbage til Jabiru, idet der idag er festival i byen. Det en lokal begivenhed, som de holder hvert år, ved Søen “Goose Lagoon”.  Brent’s Søn og Svigerdatter havde en bod, hvor de soglte T-Shirts, Kaffe,The, Chai & hjemmebagt kage. God Chai. Jeg købte selvfølgelig en T-Shirt med Happy Goose print på. Vi hørte lidt musik på pladsen og Cassandra & Susanne prøvede Kurveflet med Palmeblade. Ved 2-tiden kørte vi tilbage til Darwin.