torsdag den 8. maj 2014

Torsdag den 8. Maj 2014, Deia

Idag blev gruppen delt i to. Nogle bliver hjemme i Cala Ratjada, og os andre skal på heldags udflugt til Deia. Vi går ombord på bussen og bliver kørt til Deia – det tog godt 1,5 time. Vel fremme går vi en tur ned igennem byen. Deia er en bjerg landsby, hvor man har bosat sig på terasser op ad bjerget. Vi går ned til et hostal, hvor vi skal have formiddags kaffe og et stykke kage.

Så går vi videre på en vandresti – Camina Per Mallorca - som er 107 km. Undervejs på stien er der mulighed for overnatning på hostals og ligenende. Det er lidt som at gå Caminoen. Vi skal dog kun følge stien omkring 7 km. Vi går på disee terasser, og det går mest nedad de første 3 km. Vi stopper ved et udsigtspunkt hvor der er en fantastisk udsigt.

DSC01008 DSC01025 DSC01044

Vi passerer mange flotte planter, træer og buske på vejen. Af dem jeg kan huske er der: Mispel, Citoner, Appelsiner og Oliventræer. Efter den gode udsigt begynder det så småt at gå lidt opad. Der var indimellem nogle stejle stykker, så der kom sved på panden. Vi er lidt heldige med vejret, idet der lidt overskyet, så vi undgår at blive brændt totalt af. temperaturen er omkring 25 grader.

Vi vandrer opad, omkring 4 km, hele tiden langs kysten, så udsigten er flot. Til sidst drejer vi lidt ind imod bjerget og får udsigt til Sóller dalen, hvor vi spiste frokost igår. Vi kan derfra de det højeste punkt på Mallorca (1441 m.o.h). Vi ankommer nu til Can Mico Restaurant, hvor vi skal have en lidt sen frokost (14:30). Det var gode lokale specialiteter med vin og øl til maden. Efterfølgende fik vi et glas friskpresset appelsinjuice og til sidst kaffe og marengskage.

Herfra gik turen hjem til Cala Ratjada, hvor der ventede en swimmingpool og et varmt bad. Til aften spiser vi på hotellet. Imorgen er der endnu en dag med vandretur over et bjerg.