søndag den 29. august 2010

Kuranda & Tjapukai

Idag tog jeg afsted på tur i regnvejr. Godt nok skulle jeg i regnskoven, men havde dog forventet lidt tørvejr, men nej – det har regnet hele dagen. Pyt, vejret kan vi ikke ændre, men turen var bestemt god alligevel.

DSC02551 Den første del af turen skulle jeg med Scenic Railway fra Freshwater Station udenfor Cairns og op til Kuranda. Det er en tur på et gammelt baneanlæg som snor sig op ad bjerget, med en pæn stigning. Undervejs er der en masse broer og nogle tunneller, alt sammen lavet for rigtig mange år siden uden brug af moderne hjælpemidler. Turen varer 75 minutter.

DSC02595 I Kuranda som er en lille by på toppen, er der forskellige wildlife parker, og jeg tog et kig på en Sommerfugle farm. Der var også mulighed for at se fugle og koalaer. Men byen lever såmænd af turisterne, så der var selvfølgelig også spisesteder og souvenirboder. Fra Kuranda skulle jeg videre ned igen til Tjapukai. DSC02621 Turen ned var med Sky-Rail, en 7,5 km lang gondol svævebane, med plads til 6 personer i hver gondol. På tuen ned kan man se regnskoven sådan lidt foroven, men pga. regnen var udsigstfoholdene ikke gode.

I Tjapukai skulle vi opleve nogle lokale Aborignal shows og lære lidt om hvordan de mener vores verden er opstået.

DSC02649 DSC02650 DSC02654