lørdag den 21. august 2010

Blue Mountains

Jeg stod op imorges efter en ide om at jeg skulle hentes kl. 07.19 foran hotellet. Sådan skulle de så ikke helt gå. Rejsebureauet havde glemt at fortælle mig at min bookede tur var aflyst. Men de havde så en anden bus som også skulle til Blue Mountains idag, heldigt.
Jeg blev samlet op og indlogeret sammen med 17 mexicanere og 2 amerikanere, hyggelige mennesker, og enkelte af dem fra Mexico kunne endda tale engelsk. Afsted det gik og efter 1½ times kørsel ankommer vi til Echo Point, 867 mtr over havet, hvor der er en udsigtsplatform til De Tre Søstre og den ubeboede del af Blue Mountains. Skulle man have lyst til at vandre rundt i bjergene her, så er der afmærkede stier nok til 4-6 dages vandring.
DSC01435Efter Echo Point Scenic World, som giver muligheden at komme ned i regnskoven, enten med svævebane eller tog. Toget kører på det gamle kulspor, som er 52 grader stejlt. Nede i regnskoven kan man vandre rundt på faste træplanke stier. Ikke meget dyreliv på denne tid af året. Oppe på Toppen igen er det muligt at tage en anden svævebane på tværs af Jamison Valley og se toppen af Katoomba Falls og nyde udsigten over Blue Mointains.
DSC01512 Efter Katoomba Falls kørte vi ind til den lille by Leura, hvor de oprindelige engelske indbyggerne har bygget deres huse af de australske træer der var. Og så importeret træer og buske fra hele verden, lidt ligesom derhjemme. Der var Påskeliljer i blomst, Japansk Kirsebær m.fl. I Leura fik vi en lille frokost hos den lokale sandwich bar: Goodies, og de var gode.
DSC01542 Så steg vi atter ombord på bussen og kørte et par kilometere til udsigtsposten ved Wenthworth Falls. Efter at have besejret 200 trin, nogle høje og andre almindelige, kunne man dels kigge rigtig langt ned, men også se dette fantastiske vandfald. Omend mængden af vand er minimalt på denne årstid. Men smukt var det.
På vores vej tilbage til Sydney, var vi forbi et område med Aboriginal Klippe kunst, og så videre til et reservat hvor der var en lille mulighed for at se Kangaroos. Kænguruen fik sit navn da englænderne spurgte de indfødtre hvad det dog var for et dyr, og de svarede Kangaroo, som på Aboriginal betyder “jeg ved ikke hvad du snakker om”. Men vi så en del forskellige vilde Kangaroos og en Emu. Sidste stop før Sydney var ved det Olympiske Stadion.