onsdag den 14. januar 2015

Tirsdag den 13. Januar, Great Ocean Road

Vi startede fra den lyse morgenstund, og tog afsted i regnvejr. Vi kørte til Torquay hvor Great Ocean Road starter. Denne vej er blevet bygget til minde om de faldne under 1. verdenskrig. I Torquay stod vi af bussen og fik set stranden, hvor der blevet surfet. Vi gik på cafe og fik en kop kaffe. Efter en god kop kaffe, kørte vi ud til et mindesmærke, der rejst på Great Ocean Road, hvor der også var lidt forklaring omkring bygning af vejen.

DSC02612 DSC02616 DSC02646

Vi fortsatte til Lorne, hvor vi  skulle have frokost. Great Ocean Road er ikke blot en vej der går lige ud. Der er utrolig mange sving, og godt nok må man køre 80 km/t, men den reelle hastighed lå på omkring 40 km/t. Hele strækningen idag er 280 km. I Lorne skulle vi finde et sted hvor de kunne servere 40 portioner Fish & Chips, fordi vi på grund af regnvejret ikke kunne få frokost i det fri. Vi fik vores frokost på Hotel Lorne.
DSC02652 DSC02664 DSC02704
Efter frokosten kørte vi længere mod sydvest, og vi stoppede i en lille by, hvor vi fik handlet lidt ind til busbaren. Det er jo sådan i Australien at man ikke kan købe vind, øl og spriritus i suppermarkederne, men derimod skal man i en speciel Bottle shop.

Vi skulle nu videre ned af Great Ocean Road, og undervejs kom vi igennem en regnskov. Det var utroligt flot, og der var rigtig mange Eukalyptus træer. Vejret så ud til at klare op, og det kunne vi glæde os til når vi kom frem til de 12 Apostle. Vel fremme ved Apostlerne, var det det fineste vejr.  Det var utroligt flot at se de tilbageværende 9 apostle. Apostlerne er sandstens søjler, og de har igennem tid ændret sig en del, og senest er 3 af de oprindelige 12 kollapset i 2005.
Efter vi havde gået rundt ved de 12 Apostle i en times tid, kørte vi lidt og kom til et andet naturfænomen i området; Lord Ard Gorge. Det er en formation af Sandsten der har barberblads lag.

Herfra gik turen til vores hotel i. Efter indkvartering gik vi til Hotel Victoria og fik aftensmad.